Tuesday, November 1, 2011

TRAGEDI RACHEL CORRIE

TAJUK 4 : TRAGEDI RACHEL CORRIE

Salsabila pejamkan mata yang terasa amat berat untuk dilelapkan. Di mata kecilnya itu masih tergambar kisah seorang kanak-kanak kecil yang cedera parah dengan darah yang membasahi seluruh tubuh.

“Kenapa tu mama?” Itulah persoalan yang terkeluar pada bibirnya pada puan Salmah yang asyik mengadap laptop di hadapannya.

Salsabila nampak runtuhan bangunan dengan tangisan anak-anak kecil menahan kesakitan. Apa yang dah jadi dengan mereka, kenapa dunia mereka terlalu hura-hara. Salsabila tidak sanggup untuk terus melihat apa yang terlayar di televisyen.

“Mama!” Soal Salsabila yang mahukan penerangan ibunya namun puan Salmah sedang leka melayan rakan-rakan mayanya di internet. Ibu kanak-kanak tersenyum malah ada kalanya dia mengilai sendirian.

Salsabila kembali merenung televisyen yang masih menayangkan dokumentari tentang kisah Luka Palestin.

Palestin itu apa, di mana dan kenapa. Pelbagai persoalan terus bermain di fikiran anak kecil yang baru berusia 10 tahun itu. Salsabila mendekati televisyen agar dia boleh lebih memahami apa yang sedang terjadi.

“Mama Palestin dekat mana?” Mulut kecil Salsabila terus menyoal ibunya yang masih leka mengadap laptop.

“Hish Salsabila janganlah kacau mama nak ‘chatting’ nie.” Puan Salmah rasa terganggu dengan persoalan demi persoalan yang datang dari anaknya.

Hujung minggu beginilah dia menghabiskan masa mengadap ruang FB untuk bermesra dengan semua rakan-rakan mayanya. Selalunya dia terlalu sibuk berkerja sampai tidak ada masa untuk diri sendiri pun.

“Berita muktamad yang kami terima MV Rachel Corrie yang membawa bantuan kemanusian ke kawasan Gaza telah ditawan oleh tentera Israel.” Siaran berita terkini yang muncul tiba-tiba membuatkan Salsabila makin keliru.

Gaza? Israel?” Seribu pertanyaan mula menyerbu kotak fikirannya.

Anak kecil itu bangun perlahan. Dia menghampiri ibunya yang sedang tersenyum sendiri.

“Mama Palestin tu di mana?” Salsabila menarik lengan puan Salmah untuk mendapatkan perhatian. Otak terasa makin berat dengan persoalan yang satu pun belum diterangkan oleh ibunya itu.

“Salsabila ada internet dalam computer, cuba Sal cari semua info tersebut dalam internet. Mesti lagi banyak dan terperinci sekali.” Mama masih tidak mengendahkan Salsabila.

Salsabila baru teringat tentang internet. Sebulan lepas dia dan kawan-kawan di perkenalkan dengan internet oleh cikgu Kamsiah. Kata cikgu Kamsiah dengan menekan perkataan tertentu semua maklumat lengkap boleh didapati dalam internet.

Salsabila mencebik bibir dan dengan pantas dia berlari laju menaiki tangga. Mungkin dengan internet dia boleh mendapat semua informasi yang ingin diketahui.

**********************************

Salsabila buka langsir yang menutupi tingkap. Ruangan bilik menjadi lebih cerah dan segar. Salsabila hidupkan computer yang dihadiahkan oleh abahnya. Dia kemudian mula mengingati langkah untuk melayari internet seperti yang di ajar oleh cikgu Kamsiah.

Salsabila kemudian menaip perkataan Palestin. Pelbagai informasi yang terus menjelma. Salsabila cuba membacanya dengan perlahan-lahan.

Kepala Salsabila menjadi pening dengan tiba-tiba, semua perkataan yang dibaca mula muncul dalam fikirannya.

“Ahhh peningnya!” Salsabila bangun dari kerusi dan merebahkan badannya atas tilam. Di mata Salsabila masih terbayang wajah kanak-kanak yang cedera parah dengan badan yang penuh berlumuran darah.

Salsabila pejamkan mata, dia tidak sanggup lagi melihat kesakitan mereka. Lama-lama mata kecil itu terlelap terus.

*********************************

Tarikh 15/03/2010 hari isnin dan waktu awal pagi.

Salsabila terbangun bila terdengar bunyi bom meletup dengan kuat. Salsabila muka matanya yang masih mengantuk. Dia terperanjat bila melihat keadaan sekeliling yang begitu haru-biru.

Kedengaran orang menjerit meminta pertolongan di sana-sini, bunyi siren kereta ambulan begitu bingit. Salsabila mendapati dirinya berada di tempat asing sekali. Dia seperti berada di Palestin.

Palestin! Dada Salsabila terus berdengup kencang. Dia pandang semua orang yang sedang bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri masing-masing.

Bommm!!!!

Sebuah bom jatuh dari langit dan membedil sebuah rumah berhampiran dengan tempat Salsabila sedang terpinga-pinga. Jantung Salsabila seakan terhenti melihat rumah yang hancur berkecai. Serpihan dan habuk memenuhi udara malah ada yang terkena tubuhnya.

“Hei lari! Lari cepatttt!!!” Beberapa orang menjerit kuat kearah Salsabila namun Salsabila masih tergamam. Kakinya seakan terpaku dan tidak boleh melangkah lagi.

“Lari cepat!!!” seorang perempuan berlari laju kearah Salsabila dan menarik tangannya dengan pantas. Namun Salsabila sangat panik dan dia tidak bergerak sedikit pun.

Melihat keadaan kanak-kanak itu yang masih terkejut. Perempuan tersebut lantas mendukung Salsabila dan membawanya kesatu kawasan untuk berlindung.

“Rachel kamu sangat berani.” Seorang wanita bertudung dengan baju yang dipenuhi habuk menepuk bahu perempuan tersebut dengan senyuman.

“Dia masih terkejut, aku harus selamatkan dia.” Balas Rachel dengan penuh rendah diri.

Rachel mencapai minuman dan dihulurkan kepada Salsabila. Salsabila mencapai minuman tersebut dengan gelojoh dan terus minum dengan seluruh tubuh yang masih mengeletar ketakutan.

“Kasihan kepadanya dan semua kanak-kanak lain yang menjadi mangsa rejim zionis. Isreal memang kejam.” Ujar Rachel yang mula terbawa dengan emosi.

“Mereka terus mengebom tanpa mengira kawasan dan sesiapa. Mereka langsung tidak pedulikan gesaan PBB.” Tambah wanita bertudung itu pula.

“Kakak Palestin itu apa?” Ujar Salsabila dengan suara yang sangat perlahan. Rachel dan wanita bertudung begitu terkejut dengan pertanyaan kanak-kanak tersebut.

“Nama kakak, Rachel Corrie dan ini kakak Sabha, nama adik!” Rachel tahu mungkin kanak-kanak tersebut masih keliru dengan apa yang sedang mereka hadapi.

“Saya Salsabila … saya mahu mencari ibu dan keluarga saya.” Suara Salsabila tersekat menahan rasa sayu.

Rachel dan Sabha saling berpandangan. Mereka rasa amat simpati dengan nasib anak kecil itu. Memang setiap hari ada saja kanak-kanak yang kehilangan keluarga masing-masing.

“Salsabila kamu harus bersabar, nanti kakak berdua akan berusaha mencari keluarga kamu.” Sabha memujuk Salsabila yang sudah mahu menangis.

Salsabila rasa sangat takut berada di tempat asing seperti itu. Dia mengelengkan kepala kepada Rachel dan Sabha. Salsabila mula tersesak perlahan-lahan.

“Hisk …. Mama ….” Salsabila terus memanggil ibunya berkali-kali. Rachel dan Sabha sudah biasa dan lali dengan keadaan tersebut.

“Cepat!!! Sediakan ubatan!!!!” Kedengaran suara memberi arahan dengan sangat kuat dari luar.

Sabha dan Rachel pantas berlari kesatu arah. Kedua mereka sedang mengemaskan katil dengan menyediakan pelbagai peralatan perubatan.

“Letakkan dia di sini!” Arah Rachel dengan wajah yang begitu serius.

“Ahhh!!!!!” kanak-kanak yang sedang berlumuran darah itu terus menjerit kesakitan. Sabha mengambil kain dan mengisinya dengan ketul ais untuk menghentikan pendarahan di kepala kanak-kanak tersebut.

Salsabila tercengang melihat situasi tersebut. Matanya langsung tidak berkedip. Darah di kepala kanak-kanak tersebut terus mengalir seperti air.

“Sabar kami sedang mengubati kamu. Jangan menangis ya …” Pujuk Sabha sambil memegang erat tangan kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak tersebut kemudian tidak lagi terjerit-jerit kesakitan. Dia hanya mengerang kecil untuk menahan rasa berdenyut dan pedih di kepalanya.

Seorang lelaki bertindak seperti seorang doktor sedang merawat kanak-kanak tersebut. Salsabila dapat melihat dahi kanak-kanak tersebut yang berkerut dengan mulut yang tertutup rapat menahan kesakitan bila doktor mula menjahit kepalanya tanpa ubat pelali.

Salsabila menarik nafas panjang. Hatinya menjadi sangat sedih dan sebak. Namun dia mula mendapat semangat bila melihat kanak-kanak yang lebih kecil daripadanya itu boleh menahan kesakitan yang begitu teruk.

“Kuat betul semangat mereka.” Bisik Salsabila dalam hati. Dia menanam azam untuk mempunyai semangat yang kuat seperti kanak-kanak itu. Dia tidak boleh menangis lagi hanya kerana kehilangan keluarganya.

Bagaimana Dr. Samir?” Ujar Rachel yang susah hati memikirkan keadaan kanak-kanak tersebut.

“Semangatnya kuat mungkin dia boleh bertahan cuma ….” Kata Dr. Samir terhenti. Dia seperti memikirkan benda yang amat berat sekali.

“Cuma apa Dr. Samir?” Sabha menyoal kembali. Kata-kata Dr. Samir itu seakan memberikan gambaran buruk kepada mereka.

“Kita semakin kekurangan bekalan perubatan. Bekalan yang ada di sini juga hanya tinggal sedikit saja. Saya takut kita tidak boleh bertahan.” Dr. Samir teringat bekalan ubat mereka yang makin sedikit malah banyak bantuan perubatan yang tidak sampai kepada mereka.

“Banyak bekalan ubatan yang dihantar telah disekat oleh rejim zionis. Tentera Israel menghalang kemasukan bekalan ubatan ke wilayah ini.” Tambah Sabha yang kesal dengan sikap tidak berperikemanusian tentera Isael dalam memerangi orang Palestin.

“Kakak inikah Palestin?” Soal Salsabila menghampiri Rachel.

“Mesti kamu bukan anak tempatan, ya inilah bumi berdarah Palestin.” Balas Sabha mula menyedari yang wajah Salsabila agak berlainan dengan orang tempatan.

“Mungkinkah dia anak mana-mana duta atau pengaman yang datang ke sini. Tak mengapa nanti saya cuba mencari keluarganya.” Dr. Samir menghulurkan bantuannya kepada Salsabila.

“Terima kasih Dr. Samir, kamu semua sangat baik hati.” Salsabila rasa terharu melihat kebaikan mereka.

“Tolong!!!!!”

Jeritan kuat bergema di luar. Rachel, Sabha dan Dr.Samir dengan pantas berlari memberikan perlindungan. Salsabila juga turut berlari untuk melihat apa yang telah berlaku.

Kelihatan Dr Samir dan Sabha sedang memapah seorang wanita tua yang tercedera. Wajahnya hancur terkena serpihan bom yang meletup. Darah merah kelihatan memancut keluar dari kakinya yang juga terluka teruk.

Rachel sibuk mengemas katil dengan semua peralatan perubatan. Rachel dengan pantas meluru kearah dapur dan mengambil air panas untuk mencuci luka wanita.

“Aduh sakitnya!” Wanita tersebut mengerang kesakitan. Dia kemudian mengigit lengan bajunya untuk menahan rasa sakit.

Dr. Samir, Rachel dan Sabha sedang melakukan rawatan kecemasan kepada wanita tua tersebut. Adakalanya wanita tua tersebut menjerit kesakitan malah airmata terus mengalir di pipinya yang sudah berkedut.

Salsabila hanya melihat dengan mulut yang tertutup. Matanya tidak berkedip langsung. Kini dia semakin tertanya-tanya dengan peperangan yang berlaku. Kenapa mereka suka berperang sedangkan peperangan boleh mengorbankan nyawa orang yang kita sayang. Apakah mereka sedang berebutkan sesuatu hingga sanggup berbalah begitu.

Salsabila terus-terusan menyoal dirinya sendiri.

Agak lama kemudian mereka pun selesai merawat wanita tua yang sudah tertidur sambil menahan kesakitan.

“Sungguh durjana rejim zionis!” Sabha menjerit melepaskan rasa marah.

Sabha mencuci tangannya yang dibasahi dengan darah. Bau hanyir darah masih terlekat di baju masing-masing.

Ini bukan kali pertama, malah sejak sebulan ini mereka sudah menerima hampir berpuluh wanita tua dan kanak-kanak yang tercedera teruk akibat serangan rejim Zionis.

“Tentera Israel makin melampau. Mereka membedil seluruh Palestin tanpa belas kasihan langsung.” Rachel mengelengkan kepala dengan rasa sangat marah.

“Kak Rachel dan kak Sabha bagaimana kita boleh melawan tentera jahat itu.” Suara Salsabila bergetar. Kanak-kanak kecil itu rasa sedih melihat keadaan yang berlaku di seluruh Palestin.

“Aduh Salsabila kalaulah semua orang islam punya semangat seperti kamu, alangkah indahnya.” Sabha memeluk Salsabila dengan rasa kagum. Rachel tersenyum sinis tiba-tiba.

“Bukan orang islam saja, semua bangsa sepatutnya bersatu menentang rejim Zionis dan tentera Israel yang jahat ini. Lihatlah kuasa besar seperti Amerika sendiri hanya mendiamkan diri.” Balas Rachel membetulkan kata-kata sahabatnya.

“Betul juga kata kamu Rachel. Kamu sendiri beragama kristian tapi kamu sanggup membantu kami orang-orang Palestin.” Sabha tersenyum kerana terlepas cakap.

“Bagus jangan terlupa tentang itu.” Angguk Rachel lagi.

“Tolong!!!! Cepattttt!!!!!” Suara Dr Samir menjerit dengan kuat kedengaran di luar rumah.

Malah terdapat juga bunyi enjin jentera berat menghampiri mereka. Tanpa berlengah lagi, Sabha, Rachel dan Salsabila berlari pantas.

“Jangan!!! Hentikan …. Hentikannnn!!!!” Dr Samir berdiri di hadapan jentolak yang sedang bergerak menghampiri rumah Dr Samir yang menjadi klinik kepada mereka.

Rachel dan Sabha saling berpandangan namun mereka turut berlari untuk menghalang jentera tersebut.

Namun beberapa orang tentera Israel telah memukul kepala Dr. Samir menggunakan hujung senapang. Tubuh Dr. Samir terkulai layu. Beberapa orang tentera menarik tubuhnya ke tepi jalan dengan kasar.

“Hentikannnn!!!!” Jeritan Sabha pula bergema.

Melihat Sabha yang bertudung itu, tentera Israel terus menangkapnya dengan pantas.

“Lepaskan aku lepaskan!” Sabha meronta-ronta untuk melepaskan dirinya namun tentera Israel menutup mulutnya dengan kasar sehinggalah Sabha tidak sedarkan diri.

Rachel menjadi sayu melihat keadaan Dr. Samir dan Sabha yang sudah terkulai layu di tepi jalan. Rachel tahu, kerana dia bukan berbangsa Palestin maka tentera Israel tidak berani untuk bertindak kasar kepadanya.

“Hanya aku yang tinggal!” Bisik hati Rachel sendiri.

Dia merenung rumah yang sangat penting itu. Dalam rumah tersebut terdapat banyak bekalan ubatan untuk menyelamatkan rakyat Palestin yang tercedera.

“Jangannnnn!!!!” Rachel terus meluru kehadapan jentolak yang sedang bergerak menghampiri rumah Dr Samir.

Sedikit tidak ada rasa gentar dalam hati Rachel untuk mendepani jentolak yang makin menghampirinya. Rachel tetap akan mempertahankan rumah itu. Biarpun nyawanya akan melayang. Rumah itu sangat penting untuk orang Palestin.

“Jangannnn!!!! Berhenti!!!!”

Jeritan orang ramai yang menyuruh pemandu jentolak itu berhenti tidak diendahkan langsung. Rachel pula masih tidak bergerak. Dia berdiri di hadapan rumah tanpa mempedulikan keadaan sekelilingnya.

“Teruskan! Teruskan!!!” Tentera Israel memberi arahan kepada pemandu jentolak supaya tidak berganjak atau mengaku kalah. Jentolak makin menghampiri.

“Jangannnnn!!!!” Jeritan panjang orang ramai kedengaran.

Jentolak tersebut sudah menyentuhi tubuh Rachel. Rachel cuba bangun dan beberapa orang cuba menariknya namun tidak berdaya. Darah merah memancut keluar dari tubuh Rachel. Jentolak tersebut telah melenyek tubuh Rachel dan mengheretkan sejauh empat meter.

“Berhenti!!! Jangan!!!”

Orang ramai berteriakan hingga jentolak tersebut berhenti seketika. Orang ramai bergerak untuk mendekati Rachel namun jentolak tersebut sebaliknya mengundur kembali yang melenyek tubuh Rachel yang sudah tidak bermaya.

Orang ramai sudah berteriakkan seperti hilang akal. Mereka tidak dapat bertahan lagi. Dengan pantas seorang lelaki telah meluru dan memukul pemandu jentolak hingga pengsan.

Beberapa orang yang berada berdekatan dengan Rachel segera memapahnya. Mereka memegang kepala dan tengkuk Rachel yang sudah terkulai layu. Nafas Rachel tersekat-sekat menahan kesakitan.

Salsabila mendekati Rachel dengan tubuhnya yang mengeletar. Peristiwa itu terlalu ngeri buat dirinya.

“Kak Rachel ….” Ujar Salsabila dengan suara yang amat lemah. Rachel merenungnya dan tersenyum lemah. Serentak itu kepala Rachel kemudian terkulai layu. Beberapa orang memeriksa denyutan nadinya.

“Maaf dia sudah tiada!” Mereka mengelengkan kepala tanda Rachel sudah menghembuskan nafas terakhirnya.

“Kak Rachel!!!!!” Salsabila menjerit sekuat hati.

“Salsabila bangun, kenapa ni!” Puan Salmah mendapatkan anaknya dengan tergesa-gesa.

Salsabila memeluk ibunya dengan erat sambil menangis teresak-esak.

“Kak Rachel dah mati, mereka dah bunuh kakak Rachel!” Suara tersekat-sekat Salsabila masih dapat ditangkap oleh telinga ibunya.

“Rachel siapa Rachel?” Salmah terpinga-pinga sendiri. Dia tidak pernah mengenali Rachel.

“Rachel Corrie … kak Rachel Corrie!” Jawab Salsabila sambil terus memeluk ibunya dengan kuat sekali.

Puan Salmah menjeling layar computer di meja tulis Salsabila. Matanya yang sedikit rabun dapat melihat dengan jelas apa yang sedang terpampang di skrin biru itu.

Kisah tentang kematian seorang aktivis pengaman yang bernama Rachel Corrie demi untuk rakyat Palestin. Puan Salmah menekup mulutnya yang terngaga besar itu.

*********************************************

No comments: